Alexander Kircher

Brodovi i marine

Muzej Grada Rovinja - Rovigno, Trg m. Tita 11, Rovinj - Rovigno
23. prosinca 2016. - 10. travnja 2017.


Zavičajni muzej grada Rovinja ima u svojem fundusu 12 njegovih slika.
 
Alexander Kircher, mornarički i pejzažni slikar i ilustrator njemačko-austrijskih korijena.

Alexander Kircher rođen je u Trstu 26. veljače 1867. Potječe iz obitelji trgovaca. Otac Johann Kircher kao mladić seli u Trst sa svojom suprugom Annom iz Landskrona, danas u sklopu Villacha (Koruška), u potrazi za boljim uvjetima rada i većom zaradom. Zbog svojeg položaja na Jadranu, Trst je u ono doba dominantna trgovačka metropola Habsburškog carstva. Pored gospodarskog rasta, grad doživljava i društveni procvat. Neposredno nakon izgradnje južnog kraka želježnice, Trst se povezuje s glavnim gradom pokrajine, Bečom. Osnuje se novo brodogradilište, Tršćanski tehnički zavod (Stabilimento Tecnico Triestino), koje, pored brodogradilišta Sveti Marko, predstavlja drugo najveće brodogradilište u gradu. Brodovi austrijskog Lloyda, najveće brodarske kompanije na Mediteranu i među najvećim u svijetu, nakon otvaranja Sueskog kanala 1869. godine, otvaraju vrata prema Aziji, Indiji, Kini i Japanu. Izgrađena je nova luka.
Kircherovi žive u gradskoj četvrti Borgo Teresiano, u ulici San Lazzaro 9, smještenoj odmah iza crkve Sant'Antonio Taumaturgo, na samom kraju kanala Canal Grande. Mali Alexander odrasta pored morske vode, posve blizu usidrenih jedrenjaka. Pogledom upija sve te brikove, škune, brigantine, kutere i čamce te iz blizine promatra lučke aktivnosti. Tamo dalje, na molu San Carlo, usidrio se novi putnički parni brod Austrijskog Lloyda, iza kojega se pružao Tršćanski zaljev. Sve te slike zasigurno ostaviljaju trag u mladom Alexanderu Kircheru, te određuju odabir njegove buduće pomorske profesiju. Ne zna se koje je godine Alexander Kircher napustio svoj roditeljski dom. Isto tako nije poznat ni točan uzrok nesreće i posljedične neizlječive povrede noge koju je vukao, i zbog koje je morao odustati od vojničke karijere i nije se mogao natjecati za službu u Carskoj i kraljevskoj ratnoj mornarici. Invaliditet ga nije mogao zadržati u Trstu, želio je napustiti grad i postati mornarički slikar.
Jedan izvor navodi da je Kirchner prije studija obavljao praksu u konstrukcijskom uredu u Schichauwerftu u Elbingu (Zapadna Prusija). Iz dokumenata je vidljivo da je studij na Kraljevskoj umjetničkoj akademiji u Berlinu započeo 1888. godine pod vodstvom profesora Hansa Frederika Gudea, norveškog slikara pejsaža i marina, i njemačkog slikara Hermanna Eschkea. Iako nema podataka iz razdoblja njegovog studija u Berlinu, postoje pojedine fotografije. Jedna fotografija prikazuje mladića sa štapom i šeširom u elegantnom kaputu, a druga Kirchera u tamnom odijelu i sa čašom u ruci, u društvu prijatelja koji čita novine, u vrtnom klubu Berlin White.  
Običaj je nalagao da diplomanti berlinske akademije, nakon uspješno završenog studija, idu na studijsko putovanje. Promatrajući izbliza život Alexandera Kirchera, može se vidjeti da je bilo faza u kojima je neprekidno putovao. U jednom se dokumentu o njemu govori kao o svjetskom putniku. Unatoč umjetničkim talentima, zbog njegove neumorne marljivosti, pojedini suvremenici proglasili su njegov rad bjesomučnim. Zbo toga se njegova djela mogu naći u muzejima i privatnim zbirkama gotovo svih europskih zemljama, u Egiptu, Turskoj, Engleskoj i Sjedinjenim Američkim Državama, kao i na dražbama brojnih poznatih aukcijskih kuća širom svijeta.
Popis njegovih djela nažalost ne postoji i sam pokušaj njegova sastavljanja u današnje bi vrijeme bio gotovo nemoguć. Ipak, u nastavku dajemo referentne podatke o najvećim zbirkama i nekim od njegovih najvažnijih djela. Svakako treba spomenuti HGM Povijesni vojni muzej u Beču, gdje se među nekoliko desetaka slika s morskim motivima nalazi i najslavnija slika slavne "Pomorske bitke kod Lisse". U Beču su i druge slike kao, primjerice, "Putnički brod Isonzo u Tršćanskom zaljevu" ili "Lansiranje SMS Viribus Uniti", koja se čuva u Austrijskom udruženju ratne mornarice. Značajna kolekcija Kircherovih slika čuva se u dvorcu Artstetten, u Muzeju nadvojvode Franza Ferdinanda, Donja Austrija, gdje je potrebno posebno spomenuti sliku "SM nadvojvoda Karl". Najveća kolekcija koju čini više od trideset izložaka u vlasništvu je Pomorskog muzeja u Splitu. Uprava muzeja je o zbirci izdala bogato ilustriranu brošuru. Zavičajni muzej grada Rovinja, koji se također nalazi u Hrvatskoj, ima sobu posvećenu Kircheru s nekoliko njegovih slika. – Kircherove se djela mogu naći i u Povijesnom muzeju Istre u Puli te u Sloveniji, točnije u Pomorskom muzeju Sergej Mašera u Piranu.
U njemačkom arhivu Centra za vojnu obuku Pomorske škole u Flensburg-Mürwiku sačuvana je zbirka od dvadeset i dvije Kircherove slike. Ondje se, primjerice, mogu vidjeti slike tri školske fregate „Stosch, Stein and Gneisenau“, s razvijenim jedrima i "Bitka kod Jasmunda" iz 1864. godine. Riječ je o slikama koje su bile dio zbirke od više od sto Kircherovih radova, a čuvale su se u Institutu i muzeju oceanografije u Berlinu, koji je pak, krajem Drugog svjetskog rata 1945. godine, stradao u požaru. Manja zbirka od osam slika nalazi se u arhivu Muzeja komunikacija, nekadašnjeg Saveznog muzeja, u Frankfurtu na Maini. Pored toga, pojedina Kircherova djela čuvaju se u Hamburgu, i to u Međunarodnom pomorskom muzeju IMMH i u Povijesnom muzeju, u kielskom Gradskom i pomorskom muzeju, kao i u Gradskom muzeju Warleberger Hof. Njemački pomorski muzej DSM također posjeduje pojedine Kircherove slike. Velika slika koja krasi donji ulazni hol stare gradske vijećnice u Bremenu prikazuje avion Junkers W 33 "Bremen", kojim su piloti Köhl, Fitzmaurice i von Hünefeld 1927./1928. godine prvi preletjeli s istočne na zapadnu obalu Atlantika, te impresivnu sliku s morske strane, iznad malog aviona.
Prilikom svjetske izložbe održane 1893. godine u Chicagu, Kircher odlazi u SAD, kako bi s poznatim slikarom marina slikao panorame i diorame. Iako nema puno podataka iz tog razdoblja, pretpostavlja se da je Kircher u to doba već stekao reputaciju slikara. Tome svjedoči niz impresivnih slika nastalih tijekom njegova boravka u SAD-u. Riječ je o djelima "Jedrenjak pred Kipom slobode u njujorškoj luci", "Fultonov prvi parni brod iz 1807.", "Pogled prema horizontu New Yorka preko rijeke Hudson" i plaža na "Otoku Coney". Prije nekoliko godina ove i ostale slike nudile su se na raznim američkim dražbama, pod organizacijom poznatih aukcijskih kuća kao što su Sotheby's New York, Christie's Beverly Hill's CA i Burchard Galleries St. Petersburg Florida. Nažalost, autor nije imao priliku vidjeti sadašnju lokaciju njegovih slika.
Nakon studija u Berlinu i raznih putovanja, Kircher se ponovo vraća u svoj rodni grad Trst te od 1895. godine radi na tršćanskoj Akadamiji likovnih umjetnosti kao renomirani profesor. Ondje 1898. godine sklapa brak s Romanom Salmassi. Vjenčanje se održalo 15. listopada u crkvi Sant 'Antonio Taumaturgo, u kvartu u kojem je odrastao. Pojedine slike, kao što je "Slikar u svom studiju", potječu iz tadašnje Kircherove kuće. U to vrijeme carski dvor iz Beča naručuje od Kirchera 20 slika habsburške flote. Zahvaljujući toj narudžbi, Alexander Kircher postaje najveći austrijski mornarički slikar. Dane provodi na dvoru gdje je bio izuzetno cijenjen. Nepotvrđeni izvori navode da je odbio ponuđenu titulu. Uslijedile su brojne narudžbe od plemića i ostalih društvenih slojeva; od jednog je nadvojvode, primjerice, čiju je knjižnicu i sobu za crtanje ukrasio s nekoliko slika s morskim motivima te od baruna i industrijalca Johanna Georga von Hütterota, s kojim je prijateljevao, i kojem je naslikao njegovu parnu jedrilicu Suzume. Ovih 20 slika ostalo je u posjedu obitelji nadvojvode Franza Ferdinanda i nalaze se u dvorcu Artstetten, u Donjoj Austriji. Slika jahte Suzume dio je zbirke zavičajnog muzeja u Rovinju.
Godine 1900. Alexander Kircher napušta svoje profesorsko mjesto u Trstu zbog umjetničkih i političkih razloga i 1904., nakon kraćeg boravka u Beču, s obitelji seli u Njemačku. Do 1906. godine živi u Dresdenu, u Johannstadtu. Nakon toga Kircherovi sele u Moritzburg u Saksoniji, gdje borave u kući na adresi Schlossallee 22., u kojoj se trenutno nalazi gradska vijećnica.
Kao slobodan umjetnik, Kircher se pridružuje umjetničkoj zadruzi u Dresdenu i dokazuje se u novoj okolini, čemu svjedoče brojne narudžbe koje dobiva od vlasti i poznatih izdavača kod kojih je radio kao ilustrator. Riječ je o berlinskim pomorskim vlasti, Svjetskoj poštanskoj uniji WPV, novinama Leipziger Illustrirte Zeitung, tjedniku Illustrirte Wochenzeitung, Reclam's Universe, izdavaču knjiga Theodoru Stroeferu iz Nuremberg i mnogim drugim izdavačima. Kircherove su slike naručivali i inozemni su izdavači, kao, primjerice, izdavačka kuća iz Londona Rafael Tuck & Sons, Udruženje austrijskih flota iz Beča i Kleinmayr & Bamberg iz Ljubljane (Slovenija), itd.
U veljači 1909. godine, u španjolskoj ambasadi u Berlinu, Kircher dobiva orden građanskog reda Isabella of the Catholic za doprinos umjetnosti i znanosti. – Nažalost, autor teksta nije uspio dobiti nikakve podrobnije podatke o tome od nadležnih španjolskih vlasti, Ministarstva za vanjske poslove i suradnju iz Madrida.
U elektroničkom izdanju 21/1977 tjednika "Der Spiegel" i prema riječima poznatog austrijskog povjesničara umjetnosti, Alexandera Kirchera spominju kao "stručnjaka za pomorske bitke", pri čemu je povjesničar vjerojatno mislio na Kircherovo slavno djelo poznate "pomorske bitke kod Lisse". Budući da se Kircher kasnije bavio slikanjem putničkih parnih brodova, teretnih brodova, jedrenjaka, jahti i čamaca za račun raznih poznatih brodarskih poduzeća, poput Hamburg-Amerikanische Packetfahrt-Actien-Gesellschaft, Österreichischer Lloyd und Norddeutscher Lloyd, Hamburg Südamerikanische Dampfschifffahrts-Gesellschaft, brodarsko poduzeće Woermann iz Hamburga i druga, naveden se titula nije pokazala kao potpuno opravdana.
Ugovaratelji su bili i brodogradilišta i poduzeća koja nisu bila vezana uz brodski transport, kao što je to bila tvornica za koju je Kircher naslikao dvije slike čeličnih skloništa. Pored toga, tu su i slike Akropole u Ateni, ruševina Pompeja i Ercolana kao i panorame Dresdena, večernje atmosfere u dvorcu Moritzburg i bezbrojni pejsaži, koji se danas čuvaju u muzejima ili privatnim zbirkama. - Godine 1928. Kircher putuje u Švedsku te u Štokholmu slika putničke brodove Drottningholm, Gripsholm i Kungsholm za račun švedske brodarske kuće Svenska Amerika Linien. Izrađuje i skice za sliku koju će kasnije naslikati za švedsku kraljevsku kuću, a koja je ponuđena na dražbi koju je 1999. organizirala aukcijska kuća Christie's iz Amsterdama pod nazivom "Kralj Švedske ugostio španjolskog monarha". Iz istog razdoblja potječe i slika "Pozdrav konzulu Karlu Dwengeru", koja prikazuje švedski kruzer HMS Fylgiu u kielskom fjordu.
Godine 1922. Kircherovi sele iz Moritzburga u saksonski grad Radebeul, gdje borave u vili Max Kuntze, na adresi Jagdweg 6, u četvrti Niederlößnitz, a potom u kući na adresi Zillerstrasse 5. - Godine 1935. umire Kircherova supruga Romana. Slikar se seli u Klotzsche, današnju četvrt Dresdena. Boravi u kući koja je prethodno bila škola za ratno zrakoplovstvo. Umjetnik odlučuje naslikati svoje samostalno djelo te izrađuje stotinjak slika koje prikazuju razvoj njemačkih brodova kroz razdoblje od tisuću godina. Navedena se djela čuvaju u berlinskom Institutu i muzeju oceanografije koji je, kako je već rečeno, uništen krajem Drugog svjetskog rata tijekom bombardiranja. Sve su slike prije bombardiranja odnesene na sigurno i pohranjene na nekoliko mjesta; no pronađeno je samo tridesetak slika. Do današnjeg dana nije utvrđeno gdje se preostale slike nalaze.
Alexander Kircher preminuo je u rujnu 1939. godine u bolnici u Berlin-Neukölnu. Sahranjen je u obiteljskoj grobnici na groblju u Moritzburgu, u neposrednoj blizini groba u kojem leži Emil Rieck, kazališni slikar, animalist i pejzažist rodom iz Moritzburga. Krajem 1939. godine slavni povjesničar Wolfgang Loeff objavio je opsežnu ilustriranu knjigu: "Plovidba morem u Njemačkoj, od plutajućih balvana i vikinških brodova do ratnih i brzih parnih brodova". – Ova ilustrirana knjiga posljednje je Kircherovo remek- djelo, u kojemu nažalost nije stigao uživati.

Prikaži sve
Sakrij


Web stranica je u procesu prilagodbe.   Zatvori